Träning och målsättning

set-goals-sized-300x205Det viktigaste för att hålla igång en långvarig träningsrutin är att det ska vara roligt! Testa gärna minst en handfull olika aktiviteter i början, för att förstå vad som passar din kropp bäst och vad du tycker är kul att göra. För många är en blandning av flera olika träningsformer det bästa, och det är också det som ger bäst resultat för kroppen och hälsan.

Våga prova något nytt

Trots att det kan kännas läskigt i början är det bra att prova på nya saker. Det är aldrig försent att lära sig något nytt, och man kan aldrig vara för otränad eller oförberedd för en nybörjarklass. Ett bra knep för den som ändå är lite osäker är att ta med en vän. Tycker båda att det är roligt blir det dessutom en perfekt träningskompis för framtiden. Att träna tillsammans med någon ökar chansen för att hålla träningen regelbunden i och med att man peppar och stöttar varandra.

Sätt upp tydliga mål med träningen

En rolig och spännande resa väntar en när man väl har bestämt sig för att satsa på träning på riktigt. För att hålla den känslan uppe krävs det att man sätter upp tydliga och rimliga mål med träningen för att ha någonting att sträva och längta efter.

Träningsmål behöver inte handla om kroppens storlek eller utseende. En vältränad och bra kropp kommer ändå med tiden. Satsa istället på tydliga mål inom den träningsformen du utför. Att klara av ett visst moment, springa på en viss tid eller hur tungt man vill klara av att lyfta. När ett mål är avklarat så sätt upp ett nytt. Försök lägga upp dem så att det tar minst en vecka, men högst tre månader att klara av ett mål, annars är det lätt att tröttna och tappa fokus under vägen dit. Börja med att skriva en lista över alla tänkbara mål du kan ha och välj sedan ut några att kämpa för redan idag.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *