Nyttiga sötsaker

dsagfggfDet finns många bakverk och sötsaker som både är goda och gör gott för kroppen. För att klara av att leva ett aktivt liv med motion och bra kost är det viktigt att hitta bra alternativ till det vanliga godiset, kakorna och andra sockerbomber. Det vita, raffinerade sockret är förrädiskt då det gör en pigg och nöjd för stunden, men den kicken släpper fort och kroppen blir snabbt ännu slöare och koncentrationsförmågan försämras.

Bakverk utan socker

Att baka utan socker är förvånansvärt enkelt. Sök efter rawfood på internet för att hitta mängder av recept, eller knåpa ihop en egen variant. Dadlar, agavesirap och kokossocker är populärt att använda för att få en söt smak och en krämig smet eller deg. Dadlar och finhackade nötter går perfekt att mixa ihop och sedan rullas likt chokladbollar. Doppa dem i kakao eller riven kokos innan servering.

Sockerfritt godis

För en som inte orkar göra något själv utan vill ha färdigt godis att ta fram ur skåpen så är den sockerfria hyllan i mataffärerna perfekt. Många ekologiska varumärken har tagit fram sockerfritt godis som dessutom är fritt från e-ämnen och andra ingredienser som kroppen inte alls behöver. Leta efter de sorterna som endast innehåller naturliga färg- och smakämnen för att vara säker på att det är bra produkter som kan ätas med gott samvete.

Nyttig glass och smoothie

Det nyttigaste man kan göra hemma och som är minst lika gott som valfritt godis eller kakor är smoothies. Mixa favoritfrukterna och bär tillsammans med en skvätt mjölk, yoghurt eller juice. Färska bär, frukt, juice och lite is skapar en riktigt svalkande dryck. Eller skapa en alternativ milkshake genom att mixa frysta bär och banan tillsammans med en skvätt mjölk.

En fantastiskt enkel god glass är banan- och chokladglass. Lägg skivade bananer i frysen i minst ett par timmar, ta sedan ut dem och kör i mixern en kort stund tillsammans med lite kakao. Fler ingredienser behövs inte och resultatet är jättegott.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *