Mat som boostar din hälsa

01-egg-food-combinations-boost-health-181066864-hmproudlove-1För att må bra gäller det att äta rätt och röra på sig. En bra kost är varierad och med inspiration från alla de olika köken och med naturliga och bra råvaror. Att tillaga all mat själv från grunden är en bra tumregel för att få i sig alla näringsämnen kroppen behöver. Men det finns också några sätt att boosta sig själv lite extra; med superlivsmedel som gör extra mycket gott för kroppen.

Stek maten i kokosfett

Att steka i kokosfett istället för olja är bra för hälsan och kroppens förbränning. Kokosfett är bättre lämpat att steka i då det inte riskerar att oxidera som till exempel olivolja. Dessutom lagras kokosfett heller inte i kroppen lika enkelt som annat fett och dessutom ökar det mättnadskänslan.

Mer nötter

En bra mix av olika nötter som valnötter, hasselnötter och jordnötter innehåller både bra fetter och protein. Saltet gör att det fungerar utmärkt som mellanmål. Av den anledningen är en handfull nötter precis lagom för att stilla hungern och få extra energi.

Ökad förbränning med mejeriprodukter

Magra mejeriprodukter är perfekta för att öka förbränningen och bygga upp muskler. Det bästa man kan göra innan och efter ett träningspass är att få i sig en lagom mängd mjölk, kvarg, keso eller filmjölk. Toppa gärna med färska bär för en vitaminboost.

Välj alltid fullkorn

Snabba kolhydrater ger inte kroppen något bra i längden utan bara en snabb energikick. Men att stryka allt vitt mjöl och socker kan vara svårt i början. Välj alltid fullkorn när det gäller bröd, pasta och dylikt för att avvänja kroppen från snabba kolhydrater.

Ta ett äpple

Sötsaker innan maten ska alltid undvikas, men ett äpple strax före en måltid kan faktiskt ha en positiv effekt. Äpplen innehåller bland annat mycket fibrer vilket ökar mättnadskänslan och risken för att överäta minimeras kraftigt genom att ta ett äpple en stund innan maten.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *