Kom i form med ett nytt kostschema

3-2_eating_planAtt lägga upp ett kostschema kan vara ett bra sätt att kickstarta en viktnedgång eller ett sätt att långvarigt behålla en hälsosam livsstil. Har man stora problem med vikten, hälsan eller behöver mycket specialkost kan det vara en god idé att uppsöka en dietist eller en personlig tränare för att få ett kostschema. Handlar det däremot om mindre förändringar går det utmärkt att skapa sitt eget kostschema genom att lyssna på kroppens behov.

Vikten av rutiner

Ett kostschema handlar om rutiner. Det läggs stor vikt vid att äta vid rätt tidpunkter och vid samma tider varje dag. Detta för att förhindra blodsockerdippar där kroppen blir tung och koncentrationen försämras. Genom att äta regelbundet och ofta men på fasta tider håller man sig pigg hela dagen, kroppen tillåts arbeta i en jämn takt och lusten att småäta mellan de riktiga måltiderna försvinner.

Räkna kalorier

Oavsett om man vill gå upp, ner eller stanna i vikt så är kalorieräkning ett bra verktyg. Genom att ta reda på hur mycket energi man gör sig av med under en dag så är det också enkelt att räkna ut hur mycket man behöver få i sig. Hitta en jämn balans och kom ihåg att aldrig ligga på ett för stort över- eller underskott. Låt hellre viktförändringen ta lite längre tid än att äventyra hälsan för snabba resultat.

Undvik socker och småätande

Det bästa kostschemat som är enklast att hålla fast vid är det som tillåter allt – men i små mängder. Planera in cirka fem mål mat om dagen av varierad kost och tillåt något sött någon gång i veckan för att undvika att få ett starkt sug efter något förbjudet. Vet man om att man får äta allt så är det oftast enklare att låta bli det, tillåten frukt är sällan lika lockande som den förbjudna.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *